Print artiklen Hold mig opdateret Tip en ven

Send artiklen Supersygehus i Køge til din ven.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indskriv din e-mailadresse og bliv informeret om opdateringer af denne og lignende artikler via mail.
E-mailadresse:

Supersygehus i Køge

07. marts 2010 19:42 Opdateret 07. marts 2010 21:40
Holbæk
Politisk flertal i Region Sjællands regionsråd vælger modellen med supersygehus i Køge.
Foto: Mik


REGION SJÆLLAND

Politikerne i Region Sjælland mener, at regionens kommende hovedsygehus skal placeres i Køge. Holbæk, Nykøbing Falster, Slagelse samt Køge får akutsygehus. Kalundborg Sygehus bliver sundhedscenter.
Politikerne i Region Sjælland indgik søndag aften et forlig, der placerer det kommende sjællandske hovedsygehus i Køge.


Bag aftalen står et flertal i Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. 26 af regionsrådets i alt 41 medlemmer står bag forliget.

Begrænsede funktioner til Roskilde og Næstved

Forligspartierne er enige om at anbefale en sygehusplan med fire akutsygehuse i Nykøbing Falster, Slagelse, Holbæk samt i Køge, der som nævnt skal udbygges til et hovedsygehus.


Når Køge Sygehus står udbygget, vil det indeholde cirka 930 senge. Regionsrådet skal tage den endelige beslutning 16. marts.

Sygehusene i Roskilde og Næstved får ifølge sn.dk mere begrænsede funktioner. Blandt andet inden for planlagt kirurgi, mens sygehusene i Kalundborg og Nakskov lukker og i stedet skal udvikles til sundhedscentre.

Det er en skandale, fastslår Næstveds borgmester.

Det er dog ikke i alle partier, der er fuldstændig opbakning til planerne. Ifølge sn.dk kan den konservative gruppeformand, Christian Wedell-Neergaard, ikke tilslutte sig aftalen i modsætning til sine to gruppefæller. Også Venstres Kirsten Devantier er ifølge sn.dk. imod aftalen.


Næstved-borgmester Henning Jensen (S) er skuffet over resultatet.

- Det er en skandale, at man ikke bygger videre på et sygehus, der ligger midt i regionens centrum, siger Henning Jensen til TV 2 Nyhederne.

SF besluttede søndag at stå uden for forliget. Partiet håber ifølge sn.dk stadig på et alternativt flertal bag Næstved-løsningen - blandt andet ved hjælp af de medlemmer fra andre partier, som ikke kan gå ind for den aftale, deres gruppeformænd har indgået.

Klik her for at søge blandt samtlige annoncer


8 har anbefalet denne artikel



NETDEBATTEN [ 36 indlæg ]

1
144 dage siden
Synd og skam
fra Boe Carslund-Sørensen

Det er en skam, at Regionsrådet ikke har mere format, end til at tækkes København.

Jeg mener, at Region Sjælland har forpasset en gylden chance til at få en mere sammenhængende infrastruktur, hvor ikke alle veje fører til København. Det kunne være opnået ved at placere det nye hovedsygehus i det sydøstlige hjørne af Sjælland.

Med den nye Fermernbælt bro og deraf følgende tog- og vejanlæg, ville denne placering have medført, at trafikken fra det nordvestlige hjørne af Region Sjælland ikke skulle over København, for at komme til resten af EU.

Det er synd og skam:
At Regionsrådet ikke har mere mod, end at gå efter at tilfredsstille de lokale "sognrådspolitikere".
At deres visioner ikke rækker længere end til 2000.
At de ikke bygger bro til EU i stedet for til København.
At de tænker "lokalt" og ikke regionalt.

2
144 dage siden
Super Sygehus i Køge=Akutsygehus i Holbæk
fra Kim Wolstrup

Det at et flertal i Regionsrådet har valgt Køge som placering for regionens supersygehus, bevirker at Holbæk Sygehus bliver akutsygehus og derved beholder bl.a. skadestue. Dette har en stor betydning for Holbæk og hele Odsherred ja hele Nordvest Sjælland, og vi bør derfor i vores område glæde os over denne beslutning.
vh
Kim Wolstrup
Holbæk

3
144 dage siden
Tillykke til Køge...MEN
fra Pia hansen

Nu håber jeg og andre at man også tænker på alle os der IKKE har bil/er selvkørende og som i fremtiden skal til "Super Sygehuset" i Køge.

For det er sørme svært nok d.d at komme til Holbæk med offentlig transport især om aftenen lør-søndage + helligdage.




4
144 dage siden
Akutsygehus i Holbæk - men hvor længe!
fra Rasmus Friis Sørensen

Ja Super sygehus i Køge er da rart for Køge, men hvor er det dog spild af skattekroner at lægge det så tæt på hovedstaden. Men ja vi bevarer da Holbæk som et akutsygehus, men hvor længe. Den nye sygehusstruktur er dårligt vedtaget før sygehusplan 2.0 er ved at ankomme, og hvor Holbæk som akutsygehus spås at være på lånt tid, og hvad har vi så vundet ved et sygehus i Køge?

Linket beskriver de tanker som nogle politikere åbenbart allerede gør sig nu om akutsygehuse i fremtiden:
http://www.nordvestnyt.dk/artikel/6...

5
143 dage siden
Supersygehus i Køge =
fra Boe Carslund-Sørensen

manglende skatteindtægter for kommunerne i Region Sjælland.

En af grundene til placeringen i Køge er hensynet til læger og andet sundhedsfaglig personale, men hvis disse personalegrupper ikke flytter til Region Sjælland, men de bliver boende i Region Hovedstaden, så sender Region Sjælland penge til Region Hovedstaden hvert eneste år.

Offentlig transport til Køge - det er vist kun muligt fra nogle steder i Region Sjælland.

Jeg har prøvet fra min egen bopæl, og hvis jeg skulle være i Køge kl. 8:00 skal jeg hjemmefra dagen i forvejen og vil skulle vente ca. 3 timer i Køge før kl. bliver 8:00.

Korteste rejse tid er ca. 3 ½ time, hvis altså man ikke skal møde kl. 8:00 til et eller andet.

Det er jo ikke der har bil, så det burde nok have været indarbejdet i planen.

6
143 dage siden
Politikker leg.
fra Jan Hansen

Ja, du skal nok ikke regne med at få mange besøg i Køge.
Hvor lang transporttid vil der evt. blive til Næstved? Det lyder da totalt umuligt.
Men hvad med de "stakler" som bor i Gedser, Rødby, Nakskov eller Sj. Odde?

Når der leges politik, må vi andre efterfølgende indordne os.

7
143 dage siden
rutetid
fra Tina Helene

fra sjællands odde tager det med start kl. ca 8. fra 3.26 timer til 4.14 timer i følge rejseplanen. den er så uden evt. forsinkelser som gør man ikke når toget/bussen på de forskellige skift, er man så oveni syg og skal på sådan en rejse...
skal du så være i køge til kl. 8. skal du starte kl. 20.50 dagen før, med færge til århus bagefter med færge fra århus til kalundborg, så tog og bus.. det tager ca 9.45 timer.

selvfølgelig kan man håbe på at man har familie som kan og gider køre for en.


8
143 dage siden
-
fra Karina Kristiansen

Mon ikke, der kommer nye køreplaner inden 2020, hvor sygehuset skal stå færdigt..

9
143 dage siden
Supersygehuse og busruter
fra Mogens Buch

Supersygehuse og busruter
Det er meget beklageligt at Socialdemokrater valgt i lokalområdet Ifølge udtalelser fra sildemøde i lørdags og Formanden for Region Sjælland fastholder, at den endelige beslutning om supersygehus skal træffes som planlagt den 16. marts. Bl.a. fordi regionen er i tidnød. Region Sjælland ødelægger al infrastruktur først bus ruter og nu flytter et kommende Supersygehus til Køge i udkanten af hovedstads Regionen hvor der i forvejen er flere supersygehuse. Det virker ikke særligt intelligent og giver en meget dårlig service for udkants områder især Lolland Falster og Vestsjælland samt Odsherred.
Sidste gang man planlagde dette blev det afvist af den borgerlige regering men nu er man åbenbart blevet lakajer for samme regering Det er åbenbar blevet lige som i Nazityskland hvor der blev befalet og man gjorde som Føreren ønskede og fanden tog de sidste.
Bussen fra Kalundborg til Slagelse blev nedlagt og man vedtog en midlertidig bus mellem Ubby og Høng som et fuldkommen hovedløs plan gennemført under en socialdemokratisk borgmester, det havde været mere fornuftigt at den som minimum kørte fra Rørby så der blev en vis sammenhæng mellem ruterne. Det bliver svært at komme til Køge med offentlig transport.
Men helt klart det optimale Kalundborg og Høng, der er mange der er afhængige af de offentlige transport -midler, men her gælder åbenbart samme princip fanden tager de sidste en god borgerligt skjult dagsorden
Mogens Buch

10
143 dage siden
nye køreplaner
fra Tina Helene

tjo sikkert og mere end en gang.. men det ændre jo ikke meget på afstanden vil jeg mene.

11
143 dage siden
Ringsted havde været bedre
fra T. Bauer

Odsherred har ikke meget at bruge et hovedsygehus i Køge til. Der er elendige busforbindelser og med tog skal man skifte flere gange. I bil skal man enten over Roskilde el. Ringsted. Og det tager en evighed.
AT Holbæk kan støtte et hovedsygehus i Køge vidner om at man tror på at et akutsygehus også vil bestå efter 2020 i Holbæk. Det er nok desværre utopi. Al erfaring taler for at region Sjælland med sine 820.000 borgere kunne klare sig med 2 højst 3 sygehuse.
Når vi har passeret 2020 og det ikke er muligt at skaffe læger til Slagelse, Nykøbing F og formentlig Holbæk, så bliver antallet af akutsygehuse reduceret. Hovedsygehuset skal nok få lov at bestå. DERFOR ER PLACERINGEN AF HOVEDSYGEHUSET SÅ VIGTIGT:

12
142 dage siden
Køge-modellen giver en god balance i regionen
fra Jan Wammen Dam

Køge-modellen giver en god balance og sygehusdækning i hele regionen, og ikke mindst et akutsygehus i Holbæk til hele Nordvestsjælland.

De andre modeller vil herudover være dyrere, og jeg mener som liberal, at det er vigtigt ikke at klatte med skatteborgernes penge. Tilhængerne af de øvrige modeller mangler at begrunde merudgifterne ved at placere hovedsygehuset alternativt.

Venlig hilsen

Jan Wammen Dam
Folketingskandidat (V)
Holbækkredsen

13
142 dage siden
Køge-modellen giver ....
fra Boe Carslund-Sørensen

Nej Jan - Køge-modellen giver ubalance både i Region Sjælland og i Region Hovedstaden.
Køge er beliggende med vand på den ene side - dvs. at oplandet er halveret i forhold til et "supersygehus" beliggende i f.eks. Næstved, Ringsted eller Roskilde.

Hvorfor skal al udvikling i Region Sjælland fikseres mod København - København er ikke verdens navle.

Prøv for sjov skyld, at tage et kort over Sjælland, og se hvad alle overordnede veje peger på - ja, de peger mod København. Derfor vil en placering af "supersygehuset" ved Næstved give Region Sjælland en gylden mulighed for, at få opbygget en infrastruktur, der binder regionen sammen. Det kan ikke være meningen, at folk fra Vestsjælland skal over Køge for at komme til Falster, eller at turen skal foregå på dårlige gammeldags landeveje.

Hvordan vil Region Sjælland få yderområderne med, når der konsekvent kun tænkes på områderne nær København?

Der er efter min mening mere fremtid i, at rette blikket mod Tyskland og resten af EU, for at lære om mere effektive behandlingsmetoder, end at rette blikket mod København.

NB: Om 10 år vil det oprindelige sygehus i Køge være ca. 37 år gammelt og derfor langt fra tidssvarende. Det problem undgås ved, at bygge et helt nyt sygehus.

14
142 dage siden
Liberale tanker
fra T. Bauer

Sørgeligt at man som liberal (Jan Wammen Dam) er så snæversynet at bare ting er billige, så er det godt. Køgemodellen er et godt eksempel på at det er dyrt at være fattig!
Køge hovedsygehuset er det mindste af de 4 hovedsygehusmodeller. Det vælter en masse udgifter over på andre /vejdirektoratet/ Køge Kommune til vejforbindelser og så koster det 50 mio. kr mere om året at drive.
Så godt man ikke længere er liberal! Som gammel venstrelokalformand er jge skuffet over regeringen og manglende indsigt som det kommer til udtryk hos deres folketingskandidater.

15
142 dage siden
T. Bauer
fra Jan Wammen Dam

Jeg respekterer fuldstændigt, at man kan være uenige om placeringen af hovedsygehuse, og akutsygehuse i Region Sjælland.

Men du fordrejer min argumentation ved, at sige at jeg kun går ind for Køge-modellen, fordi den er billigere. Jeg går også ind for Køge-modellen, fordi den bedst betjener hele regionens borgere i relation til adgang til sygehuse, som det også er anført i indlægget.

Hertil kommer, at både Køge og Roskilde sygehus har bedst mulighed for at rekruttere læger bosiddende i Region Hovedstaden. Pt. kommer 50 % af regionens læger derfra.

Hvad angår vej- og baneudbygninger i Region Sjælland, så støtter jeg dem fuldt ud. Vi skal forbedre vilkårerne for pendlerne i regionen fortsat, hvis vi skal være et attraktivt bosætningsområde.

Mvh.

Jan Wammen Dam.

16
142 dage siden
Jan Wammen Dam
fra T. Bauer

Trist at du blot bringer et udokumenteret postulat videre. Ja 50% af lægerne bor i København. Men en stor del af disse er endnu ikke speciallæger og er igang med deres uddannelse. Det som er interessant er hvor mange fastansatte speciallæger som bor i København respektive bor i Region Sjælland.

Dernæst bruger du et argument som logisk må medføre at såvel Slagelse, Holbæk og Nykøbing F ikke kan tiltrække læger. For gider lægerne kun køre til Køge el. Roskilde så er det svært at forstå hvordan nogle af dem skal køre 30-70 km længere til et mindre sygehus.
Så argumentet duer ikke. Men for kommunerne i regionen betyder det farvel til ganske mange skattekroner fra disse rimeligt højt lønnede læger.

Du vil arbejde for bedre forhold for pendlerne. Fint nok. Tror helt sikkert at mange pendlere på vest- og Sydmotorvejen ikke ligefrem vil sende dig en venlig tanke i 2020 når yderliger 1.500 til 2.000 biler kommer fra Syd og Vest ind mod Køge.

Den nye jernbane fra København over Køge til Ringsted kommer ikke i nærheden af Køge Sygehus. Den skal ligge på Ølbysiden af motorvejen. Så det bliver et pænt stykke at gå.
Så Ringsted er mere centralt, Ringsted kan integreres i en jernbane- busstation og anbefales af de fleste specialeråd.

17
142 dage siden
Placeringen i Køge er skidt for
fra Boe Carslund-Sørensen

kommunernes økonomi.

Jan Vammen skrev:
"Hertil kommer, at både Køge og Roskilde sygehus har bedst mulighed for at rekruttere læger bosiddende i Region Hovedstaden. Pt. kommer 50 % af regionens læger derfra."

Ja, og der bliver de boede med en placering af "supersygehuset" i Køge, dvs. at skattegrundlaget for kommunerne i Region Sjælland bliver reduceret med 50 % af regionens udgifter til lægelønninger, samtidig med at muligheden for at få udbygget en infrastruktur, der kunne binde regionen sammen forpasses - jo, argumenterne for en placering i Køge er indlysende, hvis det er en udvanding og affolkning af Region Sjælland, der står øverst på agendaen.

Hvis det derimod er en udbygning af Region Sjælland, der står øverst på agendaen, så skal "supersygehuset" placeres centralt i Region Sjælland og ikke i nærheden af København.





18
142 dage siden
Wammens interesser?
fra Jan Hansen

Jeg kan sagtens forstå hvorfor Wammen vælger Køge.
Han bor i Mosede ved Greve.
Hans kone er sygeplejerske.
Han er født i Hastrup mellem Køge og Herfølge.
Byrådskandidat for Venstre i Greve Kommune 2009-
Folketingskandidat for Venstre i Holbæk Kredsen 2008-
Kandidatbestyrelsesformand for Venstre i Greve Kredsen 2007-2009
Medlem af Venstre i Køge Kredsens bestyrelse 1994-2007

For Jan Wammen må Køge ligge meget tæt på verdens navle, og med det nye sygehus i Køge, kan han nærmest blive indlagt i sin egen baghave hvis han skulle gå hen og få brug for det!

Hvorfor skal vores nye supersygehus fedtes ind i politik?
Ville det ikke være bedre at tænke på fremtidens patienter?

19
142 dage siden
Tak til Jan Hansen
fra T. Bauer

Dit indlæg sætter ligesom Jan Wammens opfattelse i det rette perspektiv!
Deler din opfattelse af at det drejer sig om at give ALLE patienter det bedste tilbud.
Og det er IKKE at sprede akutsygehuse udover HELE regionen eller placere et hovedsygehus klods op ad Hovedstaden.
Max 3 akutsygehuse og et hovedsygehus centralt i regionen. Af de fremlagte scenarier er Ringsted således det bedste og det med mest fremtid.

20
141 dage siden
Her er den nye superambulance
fra Boe Carslund-Sørensen

Måske skulle Region Sjælland indkøbe et par stykker - artiklen kan læses her:

http://jp.dk/indland/article2004323...


21
141 dage siden
Hovedsygehus og akutsygehus
fra Jan Wammen Dam

Planen bør ses som en helhed, og hvad der er mest til gavn for patienterne i hele regionen.

Det er marginalt, hvad der skal behandles på hovedsygehuset, i forhold til akutsygehusene, så postulatet om, at jeg skulle være interesseret i Køge-modellen, fordi jeg bor tæt på Køge Sygehus er rimeligt plat. Sandsynligheden taler ikke for, at jeg skulle få mere brug for at komme på et hovedsygehus end et akutsygehus, og hertil kommer, at også Roskilde og Ringsted ligger rimeligt tæt på Mosede, hvis det skulle være alternativerne som hoved-/akutsygehus.

Så lad os forblive saglige.

Ringsted- eller Roskildemodellen vil ikke på samme måde som Køge-modellen sikre Nordvestsjælland, der ligger mit hjerte nær som folketingskandidat. Holbæk bør have et akutsygehus - så nordvestsjællænderne ikke skal helt til Roskilde.

Jeg giver dog Jan Hansen ret i, at vi bør vælge sygehus efter saglige kriterier, og i relation til Køge-modellen, så taler de fleste saglige hensyn for denne model. Ikke mindst økonomien - og hensynet til patienterne i hele regionen.

Jeg henholder mig fuldstændigt til det offentlige tilgængelige materiale, der er udarbejdet af Region Sjælland, og her sammenlignes modellerne, så alle kan se, hvilken model, der vinder på flest parametre: Køge-modellen med akutsygehuse i Holbæk, Slagelse og Nykøbing F.

Venlig hilsen

Jan Wammen.

22
141 dage siden
Antal patienter til hovedsygehus
fra T. Bauer

Kære Jan Wammen
Jeg er lodret uenig med dig.
Akutsygehusene i Holbæk og Nykøbing F. kommer ikke til at klare mere end 50% af borgernes sygehusbehov i deres respektive optageområder!
Al sygehusbehandling som har med kræft at gøre vil ske på hovedsygehuset, pånær lidt operativ kræftbehandling af tyktarmskræft som vil ske i Slagelse.
Al behandling omkring neurologi (herunder blodpropper til hjernen) vil ske på hovedsygehus el. i Slagelse.
Al behandling for øjenlidelser, øre, næse hals og hudsygdomme vil ske på hovedsygehuset.
Udredning og en stor del af akutbehandling på mistanke om blodprop til hjertet vil ske på hovedsygehuset.
Urologisk behandling vil ske på hovedsygehuset og i Slagelse.
Plastikkirurgi og karkirurgi vil ske på hovedsygehuset.
Vanskelige fødsler med stor sandsynlighed for neonatalhjælp efterfølgende vil ske på hovedsygehuset.
Kemoterapi vil ke på hovedsygehuset og muligvis i Slagelse.
De forskellige medicinske specialer (gastroenterologi, reumatologi, endokrinologi, cardiologi, lungelidelser) vil alle være at finde på hovedsygehuset. På akutsygehusene i Holbæk og Nykøbing og i et eller andet omfang i SLagelse vil man blive mødt af en mediciner som ikke nødvendigvis har indsigt i det problem man fejler.
På det kirurgiske område vil man i Holbæk og Nykøbing F. blive behandlet af læger som ikke længere lave kræftoperationer. Dermed har de ikke længere megen erfaring med især operationer på tyktarm. Så det må forventes at sådanne patienter (ligesom det allerede sker i dag) sendes til hovedsygehuset el. afdelingen i Slagelse.
Al behandling for kræft i mavesæk, spiseør, bugspytkirtel, lever og lunger vil fortsat ske i København (Rigshospitalet).
Formentlig vil operativ behandling for prostatakræft også stadig foregå i København.
Neurokirurgi og hjerte/lungekirurgi vil ske i København. Bemærk at sundhedstyrelsen har vendt tommelfingeren nedad for regions Sjælland tanker om thoraxkirurgi!.
Endelig vil hovedsygehuset IKKE (ifølge sundhedstyrelsen) få status af traumecenter.
Så samlet set er det næppe mere end 50% af sygehusbehandlinger som de 2 sygehuse i Holbæk & Nykøbing F. vil stå.
Så at opretholde akutberedskab for så lidt er en meget dyr løsning. Men det er jo desværre den måde som de 3 gamle amter har benyttet i mange år. Og i lige så mange år har man regelmæssigt beskåret beredskaberne, flyttet rundt på afdelinger og skabt utryghed.
Det vil Køgemodellen ikke ændre på!

23
141 dage siden
Mennesket i centrum - eller økonomien
fra Bjarne jensen


Deter tydeligt, at denne sygehus debat ikke tager sit udgangspunkt i hvad mennesker tænker, eller hvor mennesker bor, men mere i den sædvanlige betonliberalistiske tankegang.

Normalt så kunne man i et naivt øjeblik få den tanke, at partiet Venstre sætter mennesket i centrum, men de mange års VK regering har da lært os noget andet.

Når Jan Wammen igen og igen fokuserer mere på økonomien end på almindelige menneskers forståelse, så tror da pokker, han skal vel på en ellen anden måde tilgodese, at han repræsenterer et parti, der er på flugt fra sine løfter om økonomi til hospitalsvæsenet i en ganske anden størrelsesorden end det der nu præsenteres og forsvares af den nye sundhedsminister. Dette er vel i grunden den dybere årsag til, at Bertel nu er sat ind som buldozer på et andet område.

Skal man være lidt underfundig, så kunne man da foreslå et forslag om at placere det nye superhospital tæt på sommerlandet, f.eks. i Hørve. Der er formentlig en del af de omtalte læger, der har deres sommerhuse herude alligevel

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen
Fladehøj 14
4534 Hørve

24
141 dage siden
Opgørelse af den samlede økonomi..
fra Boe Carslund-Sørensen

for Region Sjælland mangler!

Når Jan Vammen nu selv kommer med nogle økonomiske betragtninger, der skulle blåstemple "supersygehuset" i Køge, ville det være rart, hvis også den samlede økonomi var beregnet.

Der mangler en beregning af den økonomiske konsekvens af at hovedparten af det specialiserede personale vil lægge deres skattebetaling i Region Hovedstaden.

Der mangler en beregning af den økonomiske konsekvens af, at mange fra yderområderne skal indlægges dagen før en planlagt operation på "supersygehuset" i Køge.

Der mangler en beregning af, hvad det betyder i mistede arbejdsindtægt / lavere skattegrundlag, fordi besøgene fra yderområderne må tage fri fra arbejde for at besøge pårørende på "supersygehuset" i Køge.

Der mangler en beregning af, hvad det betyder for Region Sjælland, at infrastruktur også i fremtiden kun peger mod København, og hvis man nu er så "uheldig", at man skal på tværs af Region Sjælland, så er den lettest og hurtigste vej over København.

Yderligere er plantegningen til en udbygning af Køge sygehus ikke handicapvenlig, kilometervis af lange gange er noget skidt for dårligt gående. Det problem kan løses ved et projekt på barmark, men ikke ved en udbygning af Køge sygehus - for det tillader grunden og den eksisterende bygningsmasse i Køge ikke.

NB: Jan "supersygehuset" skal have ca. 950 sengepladser, dvs. der nedlægges sengepladser på samtlige andre sygehuse.

Jeg troede ellers, at Venstre gik til regionsvalg på at bygge bro - hvorfor det undrer mig, at det eneste sted Venstre vil bygge bro til er stor København. Skal den kommende Fehmern bro kun lette adgangen til København, eller skal den også lette adgangen til den øvrige del af Region Sjælland?

25
137 dage siden
Glem ikke den nordlige del af Regionen
fra Kim Wolstrup

Ved at vælge Køge som sted for det nye Super sygehus, sikre man et akutsygehus i Holbæk.
Dette vil være af stor betydning for hele den nordlige del af regionen. Ved at vælge Ringsted eller Næstved vil Holbæk miste sit akutsygehus, og så bliver der rigtig langt for borgere fra den nordlige del.
Jeg håber derfor at flertallet for placeringen af Supersygehus i Køge består også i morgen tirsdag, hvor afstemningen skal foregå i Regionsrådet.
Med venlig hilsen
Kim Wolstrup

26
136 dage siden
Tak til Kim Wolstrup :)
fra Jan Wammen Dam

Tak til Kim Wolstrup for indlægget. Vi sikrer netop den nordlige del af regionen med Køge-modellen.

Venlig hilsen

Jan Wammen

27
136 dage siden
utak til jan wammen.
fra søren palle iversen

Det er det der er det største problem i dansk politik. Alle kan stille op en en kreds, hvor de overhovedet ikke er interesseret i andet end stemmer, og ingen relation har til de mennesker der bliver bombarderet med løfter. STEM dog på lokale politikere HVERGANG. Alle dem der kommer udefra og har trukket en valgkreds der ikke kender deres meritter fra tidligere udskejelser, eller nærmere kender dem som personer man absolut ikke vil stemme på, bliver jo ført totalt bag lyset. Der er efterhånden snart ingen af lokalområdets politikere, der stadig er i stand til at varetage vores interesser. Skal man varetage et områdes politik, er man , efter min mening, ikke istand til det hvis man ikke kender til området, men blot er opstillet fra et politisk parti, der mener det ville være alle-tiders, hvis de kan få en forgrundsfigur, der blot skal skaffe stemmer, og ikke arbejde seriøst med de problemer der opstår i området.

28
135 dage siden
Svar til Søren Palle Iversen
fra Jan Wammen Dam

Jeg har mig bekendt ikke afgivet nogle løfter i sygehussagen, og jeg er netop gået ind for Køge-løsningen, fordi den er den bedst dækker patienterne ind, er den økonomisk billigste i anlæg, og herudover glæder det mig naturligvis, at Holbæk Kommune bliver tilgodeset med et akutsygehus ved netop denne model.

Men jeg tror ikke, at du er ude i et sagligt anliggende, så det er spildte Guds ord på Balle Lars. Jeg foretrækker nu engang at diskutere politik, og afholder mig fra overfladiske personangreb :).

Venlig hilsen

Jan Wammen






29
135 dage siden
Et stort tillykke til Region Hovedstaden
fra Boe Carslund-Sørensen

Region Hovedstaden har med dagens beslutning om, at Region Sjællands nye "supersygehus" skal placeres i Køge, fået et gratis "supersygehus". De har ydermere fået et ekstra beskatningsgrundlag, betalt af Region Sjælland. Da kun et fåtal af det specialiserede personale vil bosæte sig i Region Sjælland.

Dagens beslutning er desværre nok kun det første skridt i retning af en total udslutning af Region Sjælland.

30
135 dage siden
supersygehus
fra Hanne Azarkan

Det er dejligt at vi beholder Holbæk Sygehus som Akutsygehus , jeg forstår ikke at nogle kommer med "dommedagsprofetier" omkring at det nok ikke bliver ved at være sådan !! Det ligger da Centralt for både Kalundborg og Odsherredområdet og er et dejligt Sygehus , så hvorfor skulle det blive anderledes end det er planlagt nu ?
Men en ting kan bekymre mig og det er om man har projecteret med at ikke alle mennesker har bil ... og så kan det være noget af en dagsrejse at komme til Køge , for der er en lang gåtur til Sygehuset fra Stationen , og man må jo ikke glemme i alt det her tumult -at det er syge mennesker der kommer på Sygehusene og hvis man skulle være så uheldig at blive syg og komme til Køge , ja så er der nok ikke mange af de indlagte der får ret meget besøg ... kun dem der har familie med biler og det er ikke alle .
Jeg er meget ked af at læse at det for manges vedkommende handler om politik , hvor er det menneskelige aspekt i alt det her ?
Man har stadig ikke lært noget fra : Model Norge ( som man fra starten brugte som inspiration )som måtte lave det hele om , både storkommuner og Sygehuse ,forde det blev et total kaos , netop som det er ved at udvikle sig til i Danmark . Det er mere bekymrende end "dommedagsprofetier" om hvis og hvis og hvis ...og det kunne være rart at høre lidt om , hvad politikerne har tænkt sig omkring transport , for de syge , i nærmeste fremtid .

31
135 dage siden
Køge !!!
fra kim hansen

Har ikke læst alle indlæg , men ligesom Hanne A. så mener jeg, placere supersygehus i Køge, er da helt fint, vi bevarer Holbæk som Akutsygehus. Problemet er bare, hvis man f.eks bor i Kalundborg, kun ejer en cykel, eller 45- Scooter , så er der langt til Køge.

32
135 dage siden
4 modeller?
fra Boe Carslund-Sørensen

Jeg har fuld forståelse for, at der lokalt i gammel Holbæk Amt er et ønske om, at bevare Holbæk sygehus som akut-sygehus.

Det første spørgsmålet er, om de 4 modeller ikke netop er blevet til, så det kun i en af modellerne var muligt, at bevare Holbæk sygehus som akut-sygehus. Jeg kan ikke se, hvorfor Holbæk sygehus ikke skulle kunne være akut-sygehus, selv om det nye "supersygehus" f.eks. var placeret i Næstved - det dreje sig om at ændre lidt ved modellerne.

Det andet spørgsmål er, om forudsætningerne holder til 2020 - da selv planlagte infrastrukturændringer ikke er indarbejdet i planlægningsgrundlaget / modellerne.

Det tredje spørgsmål er, om ikke den offentlige transport især i yderområderne bliver dårligere end i dag. Ved sidste revision af bus- og togplaner blev mange busser i yderområderne faktisk sløjfet. Jeg vil nødig bo i de nordvestlige yderområder og være afhængig af offentlig transport, men måske regionen indgår en aftale med Falck omkring kørsel til og fra "supersygehuset" både for patienter og pårørende.

33
135 dage siden
tunnel katastrofe
fra torben harald rasmussen

kære jan wammen
jeg håber virkelig der er taget højde for at der sker en meget alvorlig ulykke i storebælts tunnelen for jeg tror ikke der er kapacitet til det på hverken slagelse eller odense for den sags skyld med en lille smule omtanke også på transport for borgere ligger slagelse lige i et ret godt transportpunkt for rigtig mange mennesker både med tog og busser m.m. dette er åbenbart feset i lige igennem tagetagen.
med venlig hilsen
torben harald rasmussen.

34
135 dage siden
supersygehus
fra Hanne Azarkan

Det er netop det Kim Hansen , vi mangler at blive informeret om hvordan / og med hvad , omkring transportmuligheder for dem der ikke har biler ... og gud bedre det en cykeltur til Køge ...
Nu ligger Holbæk Sygehus op og ned af Stationen med både busser og toge fra og til Kalundborg , ikke som i Køge hvor der er en rimelig lang gåtur fra stationen til Sygehuset , men i Må altså bare så ikke blive syg om natten i Kalundborg (for måske kan man blive transporteret med Ambulace til Holbæk Sygehus men bliver man sendt hjem efter behandling , ja så må der jo oprettes kabiner til overnatning på Holbæk station ) ellers må man jo indføre den "gamle" ordning -at dem der ingen penge /bil har får en kørebon til at komme hjem for , når busser og toge ikke kører. Jeg syntes det burde være en menneske ret at kunne blive behandlet på et lille sygehus i den by man bor i , døgnet rundt , det hører vel under det vi betaler skat for , så kunne man jo bruge "supersygehuse " til specialer.
Det er som om dem inde i Regeringen ikke er helt med på -at det er syge mennesker det handler om, men det kommer sig nok af at de har deres på det tørre , de har privathospitalerne, og at konsekvenserne kan blive tragiske og meget dyere end man regner med for den alm borger og staten, på længere sigt er ikke med i deres beregninger . Men det kan jo være vi får en forklaring på hvordan det skal håndteres.

35
134 dage siden
Sygehuse, transport og katastrofer
fra Jan Wammen Dam

Hanne og Torben: Der er klart behov for at arbejde videre nu beslutningen om Køge-modellen med akutsygehuse i Holbæk, Slagelse og Nykøbing F er truffet.

Regionsrådet og andre offentlige myndigheder skal naturligvis tænke på transport, katastrofer mv.

Modellens styrke er dog bl.a., at der er kortest muligt for patienterne til hovedsygehuset eller akutsygehusene i relation til de andre modeller.

Jeg synes helt fredeligt, at Holbæk kan være ganske tilfreds med at have fået et akutsygehus.

Venlig hilsen

Jan Wammen

36
134 dage siden
supersygehus
fra Hanne Azarkan

Til Jan Wammen Dam

Jeg er klart MEGET tilfreds med at Holbæk som er et rigtig dejligt sygehus , er blevet Akutsygehus , hvilket jeg også har givet udtryk for, i tidligere indlæg .

Ja , der ligger arbejde omkring transport o.s.v. der skal falde på plads , og der er mange uden bil, der har brug for de oplysninger . Og mange glæder sig nok til at høre omkring netop det også , det er vigtigt man kan føle sig tryg hvis man bliver syg .

Personligt syntes jeg nok mange ting kunne / skulle være anderledes , men sådan er der jo så meget .

Venlig hilsen

Hanne Azarkan


Skriv ny kommentar